FINSKA COVERS

Coverälskaren i mig har nått sitt lystmäte. Covers på finska. När jag för en liten stund sedan av misstag dök rakt ner i hjärtat av detta fenomen trodde jag knappt mina ögon. Det är för bra för att vara sant. Titta själva bara:

Eläkeläiset - Hapankaalihumppa


Mest framstående inom genren är nog Eläkeläiset ("Pensionärerna"). De har gjort covers på allt från No Woman No Cry till Anarchy In The U.K. till Friday I'm In Love till Enter Sandman, de allra flesta i humppatappning. Här har vi deras version av den episka låten Wind of Change (Scorpions). Lite kul kuriosa om just den här låten är att Eläkeläiset av upphovsrättsliga skäl blev förbjudna att spela den när de turnerade i Tyskland (där de för övrigt är sjukt stora). Skit i det, sa Eläkeläiset och spelade den ändå.

Reijo Taipale - Ihan kuin nuo toiset


Inte riktigt lika rockig, men minst lika rolig är schlagersångaren Reijo Taipale. Här har han gjort en cover på Kents Dom Andra. Wow, säger jag bara. Reijo har till och med gjort en egen video, inspirerad av originalet. Carolina Wallin Peréz kan ju slänga sig i väggen. Det här är riktig coverkonst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0